Dobre praktyki wzmacniają bezpieczeństwo pacjentów
Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Chmielowiec, zachęca placówki medyczne do tworzenia i wdrażania dobrych praktyk, bo usprawniają funkcjonowanie placówek, wzmacniają poczucie bezpieczeństwa u pacjentów oraz komfort pracy medyków.
Jak wyjaśnił Rzecznik Praw Pacjenta „dobre praktyki” to nic innego jak wytyczne i inspirujące propozycje oraz przykłady praktyk, które realnie usprawniają funkcjonowanie placówki medycznej, podnosząc poziom satysfakcji wśród pacjentów. Efektem tego jest powstanie w biurze Rzecznika Praw Pacjenta zespołu ds. zdarzeń niepożądanych, który obok klasyfikacji i analizy tych zdarzeń, zajmuje się również opracowaniem dobrych praktyk, które mają zapobiec wszelkim niepożądanym zdarzeniom i zjawiskom podczas udzielania świadczeń medycznych.
– Systematyczna praca nad poprawianiem jakości leczenia i wprowadzaniem najwyższych standardów to ważne wyzwania dla placówek medycznych, które chcemy wspierać poprzez szerokie prezentowanie i propagowanie dobrych praktyk. To także praca na rzecz bezpieczeństwa pacjentów, które jest kluczowym celem zapisanym w >>Strategii wieloletniej Rzecznika Praw Pacjenta na lata 2024-2027<< – podkreślił Rzecznik.
Poza wytycznymi, które powstają dzięki współpracy ekspertów, przedstawicieli podmiotów medycznych i Rzecznika Praw Pacjenta, będą też publikowane dobre praktyki tworzone przez podmioty medyczne, które zechcą podzielić z innymi swoimi doświadczeniami. W tym celu na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta powstała zakładka, z opisami różnych rozwiązań służących np. zwiększeniu efektywności zarządzania placówkami medycznymi. RPP zwrócił uwagę, że wśród różnych przykładów znaleźć można rozwiązania w obszarze zarządzania kolejką pacjentów, zaproponowane przez Urszulę Szybowicz, przedstawicielkę Polskiej Federacji Szpitali oraz szefową Fundacji „Nie Widać Po Mnie”.
Rzecznik Praw Pacjenta zachęca podmioty medyczne do tego, aby zgłaszały swoje dobre praktyki. Wszystkie zweryfikowane działania będą, za zgodą podmiotów medycznych, promowane i publikowane na stronie internetowej Rzecznika.
Źródło: PAP MediaRoom