Prawie 7 tys. skarg w 2024 roku
W 2024 roku do Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ) wpłynęło 6966 skarg dotyczących jakości świadczeń medycznych. Aż 44 proc. z nich uznano za zasadne – poinformował NFZ.
Każdy pacjent ma prawo zgłosić skargę, jeśli uzna, że usługi zdrowotne finansowane przez NFZ nie zostały wykonane prawidłowo. Dotyczy to jednak tylko placówek, które z NFZ maja podpisana umowę. Skarga może odnosić się do trudności z zapisaniem się do lekarza, np. kiedy zapisy możliwe były tylko osobiście, w wybranym dniu albo otrzymania recepty bez refundacji, kiedy pacjent jest do niej uprawniony.
Jak zgłasza się skargę?
Pacjenci mogą zgłaszać swoje uwagi pisemnie (osobiście lub wysyłając pocztą tradycyjną do właściwego oddziału wojewódzkiego NFZ lub Centrali NFZ), elektronicznie (za pomocą platformy ePUAP, e-Doręczenia lub poczty e-mail) oraz osobiście (podczas wizyty w NFZ).
Każda skarga powinna zawierać:
- podstawowe dane osoby zgłaszającej (imię, nazwisko, adres),
- nazwę placówki lub nazwisko lekarza,
- szczegółowy opis zdarzenia.
Zgłoszenia analizowane są przez pracowników Funduszu. Jednak nie są oni upoważnieni do oceny decyzji medycznych podejmowanych przez lekarzy w procesie leczenia. W takich przypadkach pacjenci powinni kierować swoje wnioski do: dyrektora placówki medycznej, Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Lekarzy przy Okręgowej Izbie Lekarskiej, Rzecznika Praw Pacjenta.
Źródło: Rynek Zdrowia