Upadki osób starszych – vademecum fizjoterapeuty
Badania przesiewowe i testy
Obecnie nie ma jednoznacznych wytycznych, jak oceniać ryzyko i przeciwdziałać zjawisku upadków (1). Należy jednak przyjąć, że wszystkie osoby starsze powinny być badane przesiewowo pod kątem zagrożenia upadkami, a pacjenci z grupy ryzyka powinni podlegać wieloczynnikowej ocenie w celu dobrania odpowiednich środków prewencji (7).
Fizjoterapeuta podczas wywiadu powinien wykorzystać kwestionariusz Three key questions (3KQ) [bardziej rozbudowanym i przydatnym kwestionariuszem jest Stay Independent Questionnaire (1)] i zapytać, czy:
- ) pacjent upadł w okresie ostatnich 12 miesięcy,
- ) u pacjenta występują problemy z równowagą lub chodem [chód i równowaga to czynniki, których zaburzenie najczęściej koreluje z przyszłymi upadkami (1)],
- ) pacjent boi się, że upadnie.
Jeśli na jedno z tych pytań badana osoba odpowie twierdząco (dotyczy to zwłaszcza pytań 1 i 2), należy przeprowadzić dalszą ocenę (1, 7). Obecnie nie udało się ustalić, które testy są najlepsze w celu określenia ryzyka upadku u osób starszych. Dlatego w tym artykule postanowiono przedstawić zbiór badań, jakie fizjoterapeuta może przeprowadzić w zależności od stanu zdrowia pacjenta oraz możliwości sprzętowych (podano angielskie nazwy w celu łatwiejszego odszukania ich wraz z metodyką przez czytającego).
Testy przydatne w ocenie ryzyka (1, 7, 13):
- Timed up and go (TUG),
- Functional Gait Assessment (FGA),
- Chair Stand test (CST),
- Short Physical Performance Battery (SPPB),
- Single Leg Stance (SLS),
- Berg Balance Scale (BBS),
- Mini-BESTest,
- Tinetti Performance Oriented Mobility Assessment (POMA).
Dodatkowo, jeśli pacjent odpowie twierdząco na pytanie nr 3, można wykorzystać kwestionariusz Falls Efficacy Scale (FES-I) lub short FES-I (1) – warto wspomnieć, że są one przetłumaczone na język polski i zwalidowane w polskich warunkach (14).
Przeprowadzanie standaryzowanych testów pomaga w ocenie możliwości ruchowych badanego oraz umożliwia zaprogramowanie odpowiednich ćwiczeń i kontrolę postępów.